In navolging van een door mij eerder schriftelijk gestelde vraag op 26 augustus 2013 kreeg ik, na bijna drie jaar, nu graag een duidelijk antwoord.
Het prachtig bronzen beeld ‘Man met de pelikaan’ van de West-Vlaamse beeldhouwer Josuë Dupon (geboren op 22 mei 1864 – overleden op 13 oktober 1935) staat al decennialang (1960) neergepoot aan de Unesco-rotonde. Deze beeldhouwer is vooral bekend door de plaatsing van zijn ‘Kameeldrijver’ (1901) en van twee bronzen groepen (1903) aan de ingang van de Antwerpse zoo en bevestigde zo zijn reputatie als dierenbeeldhouwer. Hij oogstte heel wat bijval in binnen- en buitenland. Zo won hij in 1897 een gouden medaille. Ook werd hij ooit tweede in de prestigieuze ‘Romeprijs voor Beeldhouwkunst’. De detaillering en vormgeving van zijn dierensculpturen werd door geen enkele andere Belgische beeldhouwer geëvenaard.
In mijn vraag van 26 augustus 2013 drong ik aan om dit prachtig kunstwerk een andere plaats te geven. Toen somde ik een aantal locaties op (o.a. het Albertpark, de achterkant van het station, de boomgaard van het Oud Sint-Jan of op een van de vele Brugse pleintjes) waar dit beeld opnieuw het centrale element zou kunnen worden van een heuse fontein. Sindsdien zijn er een paar nieuwe locaties bijgekomen: de voorkant van het station (in plaats van de ‘spuiters uit de grond’), aan de nieuw te bouwen Beurshalle… Er zijn nog wel locaties.
In jullie antwoord van 1 oktober 2013 werd mij gemeld dat er zou worden nagevraagd aan de diensten musea en cultuur of het wenselijk is om dit kunstwerk te verplaatsen.
Mag ik vragen, na 2 jaar en 8 maanden geduld, wat de uiteindelijke beslissing is van beide diensten?
Antwoord ontvangen op 29/07/2016
Een verplaatsing van het genoemde beeld zal automatisch ter sprake komen bij de omvorming van de Unesco-rotonde tot een kruispunt met verkeerslichten, zoals omschreven in de studie van de Vlaamse overheid.