De laatste vaart

Zeven jaar na de laatste zeetocht van de amfibieboot ‘Ship Ahoy José’ uit Blankenberge is het nu de beurt aan die andere iconische en allerlaatste amfibieër ‘De Normandie’ om definitief afscheid te nemen van het Noordzeewater. Zondag a.s. vaart hij zijn allerlaatste kusttrip vanuit Nieuwpoort / De Panne.

Die rijdende en varende schepen (vandaar de benaming ‘amfibieboot’) hebben een lang en boeiend verleden. Tijdens de 2de Wereldoorlog werden zo’n 56.000 legervaartuigen in de Verenigde Staten  gebouwd om zo gemakkelijk manschappen en materiaal aan land te krijgen. Zij werden onder meer ingezet tijdens de landing in Normandië en die vele andere kustoffensieven overal ter wereld tijdens de oorlog.

Na de oorlog lieten de geallieerden die boten op vele plaatsen achter. Gretig werden deze boten dan ingezet in de visserij. Wakkere ondernemers zagen brood in deze vaartuigen voor het kusttoerisme: ze waren immers uiterst geschikt voor kustrondvaarten. Begin de vijftiger jaren had menig kustgemeente dergelijk rijdend vaartuig in bezit die de strandbezoekers een onvergetelijke dag bezorgden.

Deze boten kwamen vanuit het zeewater het strand opgereden – dat alleen al was een attraktie – om de strandgangers en de toeristen voor een trip op zee op te pikken. Een boeiende ervaring voor jong en oud en een absoluut hoogtepunt voor de kinderen die vol bewondering en juichend achter de rijdende boot spurtten.

Bijna 70 jaar hebben deze schepen langs onze kust gevaren. Maar steeds meer dringende en dure herstellingen door de ouderdom, de vele zandopspuitingen, de steeds strengere veiligheidsvoorschriften en zelfs corona hebben de ondernemers van deze laatste amfibie doen besluiten om ermee op te houden.

Ik koester de stille hoop dat deze laatste amfibieboot door een kustgemeente wordt gekocht en zo gevrijwaard van de sloop. Want ook dàt is ons maritiem erfgoed.

Foto door Peter Pastijn


Recente blogposts

Hugo in je mail

Ik schrijf me in voor:*

Loading